فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
شهرام امیری، استاد دانشگاه یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم:‌

پژوهشکده صنایع دستی بی‌خاصیت شده است/عمده محصولات صنایع دستی موجود کاربردی هستند

خبرگزاری تسنیم: یک استاد دانشگاه گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر پژوهشکده صنایع دستی به حوزه‌ای بی‌خاصیت تبدیل شده است که عملاً شامل چند کارگاه کوچک مختصر است در حالی که پژوهشکده باید احیاکننده باشد.

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در باره کاربردی‌بودن صنایع دستی موجود در کشور با بیان ینکه در حال حاضر بسیاری از صنایع دستی موجود در کشورمان کاربردی است اظهار داشت: الان در بخش شیشه، کریستال، خاتم‌کاری، فرش، دستباف و زیراندازها همه کاربردی است.

وی با انتقاد از واردات بی‌رویه صنایع به ظاهر دستی چینی تصریح کرد: چطور چین می‌تواند صنایع دستی دکوری بزند و به ایران وارد کند و همه استقبال کنند اما صنایع دستی که سوغات کشورمان است حمایت نمی‌شود. مگر قرار است من لباسشویی تولید کنم؟ ممکن است بین تولیدکننده‌های صنایع دستی در هر رشته 20 هنرمند شاخص باشند که کالای نفیس تولید کنند اما در بقیه موارد صنایع دستی نفیس نیست و البته درصد بیشتری از آنها کاربردی هم هست. به عنوان مثال در بخش سفال مگر چند کاسه، کوزه و بشقاب داریم ؟ همه آنها کاربردی است و البته خیلی هم مدرن شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چون نمایشگاه‌های بی‌کیفیتی در صنایع دستی برگزار می‌شود و چند کالای بی‌کیفیت را در معرض نمایش می‌گذارند و البته برخی مسئولان هم در اینگونه نمایشگاه‌ها می‌چرخند، فکر می‌کنند این صنایع دستی کاربردی نیست اما اگر از تولیدکننده‌های واقعی صنایع دستی برای برگزاری نمایشگاه دعوت کنند، می‌بینید که بسیاری از صنایع دستی کاربردی است.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های صنایع دستی فقط منوط به چند تا قلمدان نیست، متأسفانه باید بگویم که در طول تاریخی که من کار کردم بسیاری از مسئولان نه صنایع دستی را شناختند نه فهمیدند. چرا باید پژوهشکده صنایع دستی اینقدر آرام آنجا باشد و مختصر به چند تا کارگاه کوچک باشد، پژوهشکده باید احیاکننده صنایع دستی باشد، در دوره خاتمی پژوهشکده فعال بود، مسابقه می‌گذاشت و مشوق همه تولیدکننده‌ها بود اما سالهاست این اتفاق نمی‌افتد.

امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی به چه می‌نازد؟ به بنا و اشیای داخل موزه‌ها که هر دو کار صنایع دستی است خاطرنشان کرد: آیا منبر را کارشناس معرق نمی‌سازد؟ آیا کاشی‌کاری معرق که در مساجد به کار می‌رود، کاربردی نیست؟ تا کی باید متوجه نباشند، صنایع دستی چهارتا جاسویچی نیست؟ پوستین‌دوزی و کفش‌دوزی دستی جزء کالای دستی نیست؟ اگر مسئولان، تولیدکننده صنایع دستی را حمایت نکنند صد سال دیگر از آثار باستانی و میراث فرهنگی  چیزی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد:‌همه دنیا دارند هنرهای سنتی و صنایع دستی را حمایت می‌کنند تا به دنیا بگوبند ما فرهنگ کهن داریم اما ما فرهنگ کهن را داریم، ولی داریم نابودش می‌کنیم، مسئولان باید حمایت کنند.

انتهای پیام/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.